Kom naar het Sportfolio App congres!
Meer informatie

Hoe geef je de eerste introductieles met de Sportfolio App?

Laatst geupdate op: 
08
-
05
-
2025
In dit artikel vind je een lesvoorbereiding voor een effectieve kennismaking les met de Sportfolio App. Een goede start levert later in het schooljaar veel tijdwinst op en zorgt voor prettig en efficiënt gebruik van het platform – voor jou én je leerlingen.

Plan minimaal één lesuur (45 minuten) in voor deze introductie. Gebruik de Pylon Challenge om leerlingen direct actief te betrekken. Ze gaan meteen aan de slag met de app en worden uitgedaagd om zichzelf te verbeteren binnen één les.

Leg duidelijk uit waarom jullie de Sportfolio App gebruiken, hoe de beoordeling tot stand komt (bijvoorbeeld via een eindreflectie), en wat de leerlingen kunnen verwachten. Laat hen vervolgens inloggen en de app installeren.

🎯 Doel van de les

Aan het einde van de les kunnen leerlingen uitleggen wat de Sportfolio App is, waarom deze wordt gebruikt, en hoe deze werkt. Daarnaast zijn zij succesvol ingelogd en hebben zij de app geïnstalleerd op hun eigen telefoon.

🏃‍♂️ Lesvoorbereiding: Pylon Challenge

📦 Benodigd materiaal

  • QR-code en poster installatie hangen aan de muur
  • iPad(s) op statief
  • Groot scherm (als je deze tot je beschikking hebt)
  • Telefoonkoffer (of bak waar de telefoons in kunnen)
  • Telefoon of device per deelnemer
  • 30 pionnen
  • 15 hoepels
  • Optie; Toon de rubric van de Pylon Challenge op groot scherm of print de rubric uit.

📘Sportfolio App l Pylon Challenge / Rubricsmaken.nl

🧭 Lesopbouw

Deel 1 – Introductie (klasopstelling, scherm aan)

  1. Telefoons in de telefoonkoffer
  2. Welkom en uitleg over het doel van deze les
  3. Uitleg over de Sportfolio App: wat is het en waarom gebruiken we het?
  4. Voorbeeld tonen van de Pylon Challenge
  5. Rubric uitleggen op groot scherm (succescriteria bespreken)

Deel 2 – App installeren en verkennen

  1. QR-code scannen → mijn.sportfolioapp.nl
  2. App installeren en inloggen
  3. Korte uitleg van functies
  4. Telefoons terug in telefoonkoffer

Deel 3 – Pylon Challenge uitvoeren

🔁 Werkwijze in tweetallen (of drietal indien nodig)

  1. Eén leerling pakt de telefoon en opent de Sportfolio App
  2. Start 0-meting: klasgenoot filmt, daarna samen terugkijken
  3. Bespreek: wat ging goed? Wat wordt je doel?
  4. Telefoon terug → wisselen
  5. 10 minuten oefenen
  6. Eindmeting opnemen (mooiste video) – max. 5 minuten
  7. Iedereen terug naar de bank, telefoons inleveren
  8. Sluit de meting af in de app (binnen 2 minuten)
  9. Docent toont matrix en bespreekt groei aan de hand van voorbeeldvideo

Tijdens deze eerste les is het belangrijk dat de leerlingen hun telefoon meenemen. Dit is een essentiële stap voor een goede implementatie van de Sportfolio-app.
Je helpt de leerlingen met het inloggen en installeren van de app. Wil je liever niet structureel met telefoons in de les werken? Geen probleem: dan maak je gebruik van de Classroom-module en is dit de enige les waarbij de telefoon nodig is.
Zodra de app is geïnstalleerd, kunnen leerlingen hun resultaten eenvoudig terugzien en opdrachten na de les afronden. Dit is ook handig wanneer een leerling zijn gymspullen is vergeten, ziek is of geblesseerd.

Klik hier om het bestand te downloaden:  

Blijf leren over dit onderwerp

Geen handleidingen gevonden
We hebben (nog) geen handleiding over dit onderwerp. Vraag het onderwerp aan via onze chat widget.
Algemeen
Reset
Omgeving
Reset
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.