De formulier-stapmogelijkheid gebruik je wanneer je als docent wilt dat leerlingen bepaalde vragen die jij stelt invullen in de leerlingomgeving, waarvan jij vervolgens de resultaten terug wilt zien. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een zelfreflectie, het invullen van specifieke verbeterpunten, tops of tips, of alles wat je maar kunt bedenken waarbij je wilt dat een leerling antwoord geeft op een specifieke vraag.
Goed om te weten: Leerlingen vullen hier zelf dingen in. Het is bedoeld om informatie van leerlingen te krijgen die je als docent vervolgens in de docentenomgeving kunt bekijken.
Beschikbare vraagtypen
Je hebt heel veel verschillende soorten vragen die je kunt stellen:
Tekst: Leerlingen vullen een kort tekstje in op een vraag die je stelt.
Tekstvak: Leerlingen kunnen een lang antwoord invullen op een vraag die je stelt.
Slider: Leerlingen kunnen een slider van links naar rechts zetten op een bepaalde score. Je kunt zelf instellen wat de stapjes in de slider zijn, hoeveel scores er ingesteld staan en met welke stappen de slider omhoog moet gaan. Je kunt zelfs een range slider instellen zodat ze een bepaalde range moeten aangeven, bijvoorbeeld tussen de twee en acht.
Select: Een drop-down menu waarbij leerlingen uit verschillende opties één optie kunnen kiezen. De leerling klikt op de drop-down knop en ziet daar de opties die jij hebt aangegeven.
Checkbox: Een enkele checkbox die leerlingen aan moeten vinken. Handig als je bijvoorbeeld wilt dat ze ergens mee akkoord gaan, zoals bij het inschrijven voor een sportdag dat ze achteraf niet meer kunnen wisselen.
Checklist: Leerlingen krijgen jouw antwoordopties onder elkaar te zien waarbij ze meerdere antwoorden kunnen aanvinken.
Radio: Leerlingen krijgen jouw antwoordopties onder elkaar te zien waarbij ze maar één antwoord aan kunnen vinken.
Tijd: Leerlingen kunnen een specifieke tijd van de dag invullen.
Datum: Leerlingen kunnen een specifieke datum invullen.
Datum-tijd: Leerlingen kunnen zowel de datum als de tijd invullen.
Toggle: Leerlingen kunnen kiezen tussen twee antwoorden. Dit wordt vaak gebruikt voor ja-nee vragen of eens-oneens vragen.
Nummer: Leerlingen kunnen alleen een nummer invullen.
Vraagtypen configureren
Nadat je een vraagtype hebt gekozen, kun je deze verder aanpassen aan jouw specifieke behoeften. Elke vraag heeft een aantal basisinstellingen die je altijd kunt invullen, zoals de titel (de vraag zelf) en een eventuele toelichting. Daarnaast heeft elk vraagtype zijn eigen specifieke instellingen die je kunt gebruiken om de vraag precies zo in te stellen als je wilt.
Vraagtype
Instellingen
Tekst en Tekstvak
Voor deze vraagtypen kun je de volgende instellingen aanpassen:
Titel (de vraag zelf)
Toelichting (tekst die eronder komt te staan)
Verplicht ja/nee
Slider
De slider biedt veel mogelijkheden om precies de schaal in te stellen die je nodig hebt:
Titel en toelichting
Verplicht ja/nee
Minimale score en maximale score (bijvoorbeeld 0 tot 10)
Stapgrootte (met hoeveel stapjes hij omhoog gaat)
Startknop (waar de slider standaard staat)
Prefix (tekst vóór het getal, bijvoorbeeld "cijfer: ")
Suffix (tekst ná het getal, bijvoorbeeld " punten")
Icoon (sterretje, smiley, duimpje, etc.)
Positie van het icoon (onder, boven, rechts van de slider)
Kleur van de slider (positief verloop, negatief verloop, primary, secondary, of custom)
Range slider (twee knoppen voor minimum en maximum)
Select
Voor het drop-down menu kun je het volgende instellen:
Titel en toelichting
Verplicht ja/nee
Antwoord opties toevoegen met labels (de tekst die leerlingen zien)
Checkbox
Voor de enkele checkbox zijn de instellingen:
Titel en toelichting
Verplicht ja/nee
Label (tekst naast de checkbox)
Checklist en Radio
Deze vraagtypen werken met meerdere antwoordopties die je zelf kunt bepalen:
Titel en toelichting
Verplicht ja/nee
Labels (antwoord opties)
Toggle
Voor de ja/nee-keuze kun je instellen:
Titel en toelichting
Verplicht ja/nee
Ja-tekst en nee-tekst (de twee opties)
Tijd, datum, datum-tijd en nummer
Deze vraagtypen hebben alleen de basisinstellingen (titel, toelichting, verplicht) en geen specifieke extra configuratiemogelijkheden.
Specifieke instellingen voor formulierstappen
Wanneer je op de formulierstap klikt in de activiteitenbouwer, zie je er een lijntje omheen komen. Aan de rechterkant in de balk verschijnen dan extra opties:
Stapstijl
Je kunt kiezen hoe de stap in de leerlingomgeving eruit komt te zien:
Stap: Met een wit vlak en balkje eromheen
Minimalistisch: Zonder wit vlak om de stap heen
Standaard verborgen
Wanneer je deze optie aanzet, wordt de stap in de leerlingomgeving ingeklapt. Leerlingen zien dan niet gelijk de inhoud van de stap, maar moeten eerst op de titel klikken om het formulier te zien.
Titel verbergen
Met deze instelling wordt de titel die je hebt ingegeven niet zichtbaar in de leerlingomgeving.
Afsluitende toelichting
Wanneer je deze optie aanzet, krijg je in de stap zelf een extra kopje met tekst voor aanvullende informatie.
Is verplicht
Wanneer deze optie is aangevinkt moeten leerlingen alle antwoorden invullen voordat ze de stap kunnen afronden. Vink je deze optie uit, dan kunnen leerlingen de stap ook afronden als ze nog niet op alle vragen antwoord hebben gegeven.
Meerdere resultaten toestaan
Hiermee wordt het mogelijk om de stap meerdere keren in te vullen. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld zelfreflecties die leerlingen gedurende een periode meerdere keren moeten invullen.
Staat de optie uit, dan kan de leerling de stap maar één keer invullen
Staat de optie aan, dan wordt het formulier na het invullen gereset waardoor de leerling de stap opnieuw kan invullen. Het eerdere resultaat wordt opgeslagen onder de stap.
360-graden feedback
Met deze optie kunnen leerlingen het formulier ook voor klasgenoten invullen.
Staat de optie uit, dan kan de leerling alleen voor zichzelf het formulier invullen
Staat de optie aan, dan kan de leerling aangeven of hij het voor zichzelf of voor een klasgenoot wil invullen, de naam van de klasgenoot selecteren en het formulier voor de klasgenoot invullen. Deze komt dan in de Sportfolio App van de klasgenoot te staan.
Goed om te weten: deze 360-graden feedback functionaliteit is momenteel nog in beta en werkt nog niet optimaal. Wij hebben op onze roadmap staan om deze functie verder door te ontwikkelen.
Bewerken toestaan
Hiermee bepaal je of leerlingen hun antwoorden nog kunnen aanpassen nadat ze de stap hebben afgerond:
Ja: Leerling mag het resultaat na opslaan nog bewerken via het bewerkknopje rechts bovenin in de stap
Nee: Na opslaan kan er niets meer aangepast worden
Alleen laatste resultaat: Alleen het laatste resultaat kan bewerkt worden
Alleen op de dag van het inleveren: Leerling kan alleen op dezelfde dag als inlevering bewerken