Waarom zijn jullie gebruik gaan maken van de Sportfolio App?
Wij zijn de Sportfolio App gaan gebruiken omdat we leerlingen meer inzicht wilden geven in hun eigen ontwikkeling én betrokken wilden maken bij het leerproces en de beoordeling. Wij hebben de app eenvoudig en doelgericht ingericht, waardoor er veel beweegtijd overblijft en wij het leerproces van de leerling makkelijk digitaal kunnen monitoren.
Wat willen jullie met de Sportfolio App bereiken?
Ons doel is dat de leerling eigenaar wordt van zijn eigen leerproces. Met de Sportfolio App kunnen leerlingen eigen keuzes maken qua niveau in de les LO en op hun eigen leerproces evalueren en reflecteren. Op deze manier ontwikkelt de leerling zijn beweegidentiteit.
Hoe zetten jullie de Sportfolio App in?
Onze inzet van de app verschilt per onderdeel. Bij turnonderdelen voeren we een 0-meting en 1-meting uit, terwijl we bij atletiek naar concrete data vragen. Bij elk onderdeel stellen we vragen over de beweegidentiteit waarbij de leerling, al dan niet samen met een medeleerling of de docent, reflecteert op zowel het proces als het product.
Welke resultaten zien jullie?
We zien dat leerlingen eigenaarschap ervaren en het werk voor zichzelf doen, niet meer voor het cijfer. Ze kijken eerlijk naar zichzelf en durven ook aan te geven wanneer ze iets niet konden of niet leuk vonden. Daarnaast kunnen wij als docenten nu gericht in gesprek gaan met leerlingen die hun opdrachten nog niet goed hebben ingevuld.
Wat is de belangrijkste tip die je een andere vakgroep zou meegeven?
Mijn belangrijkste tip is om te starten met de vraag: staan we achter onze huidige beoordelingsmethode of is het tijd om een nieuwe koers te varen? Als het tijd is voor vernieuwing, zorg er dan voor dat je dit project samen opstart. Het is niet moeilijk, maar het vraagt wel een tijdinvestering. Start met het opstellen van een visie en beoordelingssystematiek en werk vanuit daar steeds meer naar de inhoud van de opdrachten toe.